Partitura del Miserere del Vendrell: Presentació de l'edició de Lluís Sintes / Presentación de la edición de Lluís Sintes / Presentation of Lluís Sintes' edition of the score of Miserere del Vendrell
d’abril 15, 2024D'esquerra a dreta: Xavier Mercadé, Lluís Sintes, Kenneth Martínez, alcalde del Vendrell i Mossèn Norbert Miracle |
El Miserere de Divendres Sant al Vendrell
El cant el Miserere en la versió de la qual s'ha fet
l'edició que es va presentar el passat 25 de març, és una tradició nascuda cap
a la primera meitat del segle XX. Al principi s'interpretava durant la processó
del Sant Enterrament, però a dia d’avui s’interpreta dins el temple, a
l’arribada de la imatge del Crist Crucificat a l’altar major de l’església
parroquial del Vendrell. Així ho va explicar Lluís Sintes Mercadal a la
presentació de l'edició. La publicació presentada recull la partitura per
a veus i acompanyament i la particel·la específica de la part de piano, així
com una breu introducció i imatges dels documents manuscrits localitzats i que
Lluís Sintes ha fet servir per fer l’estudi per l’edició.
Tanmateix el cant del Miserere en altres versions ja
es realitzava al menys des del 1789, segons explica Salvador Arroyo i Julivert
a «Els misteris
de la Setmana Santa del Vendrell (1678-1936): la
imatgeria», pàg. 568. Miscel·lània penedesenca, 1995, Vol. 20, p.
561-592
Un treball
d’estudi i contrast.
Per fer realitat aquesta publicació que ha editat
l’Orgue del Vendrell, amb el suport de l’Església Parroquial del
Vendrell, de l’Ajuntament del Vendrell i la Diputació de Tarragona Lluís
Sintes ha partit d’uns documents manuscrits i d’un recull de cant coral on
apareix el Miserere.
El primer mal de cap va ser determinar l’autoria.
Per poder entendre quin ha estat el procés que Lluís
Sintes ha hagut de fer cal fer unes reflexions preliminars, perquè escriure
música, és a dir, crear una melodia, en casos com aquest a partir d’un text, i
per tant adaptada al text; crear l’harmonia corresponent perquè siguin varies
les veus i els instruments que intervinguin és el que fa el compositor, valorar
quin tempo i quin ritme i quina escala, tot plegat serà el que permeti arribar
a escriure-la en una partitura, perquè una cosa és poder crear una melodia,
però la tasca de composició, tal com s’ha descrit és molt més complexa, de fet,
si una persona encerta a crear una melodia i no és compositor, li caldrà
l’ajut d’un compositor que li faci els arranjaments perquè esdevingui de
veritat una composició musical.
En el cas d’aquest Miserere hi havia partitures
manuscrites amb anotacions que l’atribuïen a Mn. Isidre Badia. Però, tal con va
explicar en Lluís Sintes, no va haver
cap mossèn al Vendrell que es digues Isidre Badia, el que va haver era un
mariner amb aquest nom, i no es tenen notícies que tingués coneixements
de música, així que tot pintava que algú havia pogut confondre els noms perquè,
durant un parell d’anys va exercir al Vendrell Mn. Joan Badia, però tampoc es
tenen notícies d’ell com a compositor. Però si que hi havia algú que es deia
Badia, era eclesiàstic i músic, algú del que si es té la referència de ser
l’autor dels Goigs de Sant Fèlix de Vilafranca.
Un cop investigat, estudiat i contrastat el material
disponible, Sintes va completar-la a partir
d’un article de Salvador Arroyo i Julivert (Diari del Baix Penedès, 24
de març de 2005) per poder atribuir l’obra a Josep Badia i Planas (1830 – 1904.
(Salvador Arroyo i Julivert (El Vendrell, 1963) ha escrit nombrosos articles i
llibres lligats a la història del Vendrell, en especial en temes de cultura
popular i tradicions).
Posar en valor i difondre un patrimoni immaterial molt
apreciat al Vendrell
Amb l’edició realitzada per Lluís Sintes de la
partitura del Miserere atribuït a Josep Badia i Planas, es facilita la
interpretació i la difusió d’aquesta obra. La seva edició i publicació posa a
l’abast de tothom que en tingui interès en ella la possibilitat de poder
incorporar-la als seus repertoris, i que pugui ser interpretada en actuacions
fora de la processó del Sant Enterrament.
La interpretació del Miserere a la Setmana Santa 2024
Aquest any l’han interpretat en Joan Güell (tenor),
Lluís Sintes (baríton), el Cor-Orfeó Parroquial del Vendrell dirigit en aquesta
ocasió per Albert Solé i l’orgue (que és de
finals del segle XVIII) amb l’organista Josep
Maria Guitart.
REREFONS I AMPLIACIÓ A LA INFORMACIÓ SOBRE LA TASCA I
LA IMPORTÀNCIA DE LA INVESTIGACIÓ, L’EDICIÓ I LA DIFUSIÓ DEL PATRIMONI MUSICAL
La importància del treball dels editors
Editar peces musicals a partir d’elements manuscrits d’autors
que ja no són vius no és una tasca fàcil. Tanmateix moltes de les obres que
avui coneguem i que són molt apreciades i interpretades, haguessin desaparegut
si no haguessin hagut persones que es dediquessin a estudiar-les,
contrastar-les i transcriure-les per ser impreses.
Les formes de fer la notació musical
Al inici de l’Edat Mitjana, (que va durar entre els segles
VI- XV), la música es considerava més aviat un art efímer, que es transmetia de
manera oral: naixia i moria en el moment de ser interpretada, i en tot cas si
es difonia era de manera oral, amb les alteracions i la manca de precisió que
aquest sistema comporta; o com a molt, a
la música litúrgica, es deixava per escrit un text (d’origen bíblic) amb uns
signes (neumes) que servien perquè el cantor tingués una idea de com cantar,
però no era res que s’assemblés a les partitures com les entenem ara; ni tant
sols tenien la estructuració amb que s’escrivia la música a la Grècia
hel·lenística (segle IV A.C.), perquè a
la Grècia Clàssica s’havien desenvolupat
formes de fer música i també una manera de fer les notacions que permetia
determinar la nota y la seva alçada per mitjà d’una lletra i la durada de la
nota mitjançant un signe.
Cap a finals del segle VIII i principis del IX el Papat va voler una unificació del ritual
litúrgic i per tant també dels cants litúrgics, i això exigia un sistema més
fiable que la transmissió oral. Això faria que la manera de fer notacions
musical per escrit evolucionés, especialment a partir del segle XI amb Guido
d’Arezzo qui va establir l’origen de les notes com ara les coneguem i la
utilització de línies horitzontals per indicar l’alçada de la nota, la qual
cosa va continuar evolucionat fins arribar a com ho coneguem ara (deixant de
costat certes innovacions del segle XX que són molt diferents perquè han de
donar resposta a músiques electròniques per exemple i que fan que hi hagi
formes d’escriptura desenvolupades per
certs compositors com ara Silvano Bussotti
o John Cage per posar un parell d’exemples).
Conèixer qui va escriure una obra no sempre ha estat
una cosa fàcil
Sovint es creu que sempre s’ha sabut qui era l’autor o
autora d’una obra musical i que ell o ella deixaven les peces a punt per ser
impreses, però no sempre ha esta així.
Dins la nostra cultura europea d’arrel
cristiana, durant segles els autors no signaven les obres perquè dins el
cristianisme signar una obra era considerat un acte d’orgull i estava malt vist
fins pràcticament arribar al Renaixement. Per això les dades que es tenen
d’autors fins arribar al segle XV solen
ser per via indirecta, producte d’estudis molt posteriors al temps en què van
viure, o bé es tenen les dades per haver escrit un llibre que incloïa música i on
consta l’autoria, però no per trobar composicions signades.
I encara i així, tot i que ja des del Renaixement es
signaven les composicions i s’escrivien en partitures, no hi havia seguretat en
que aquestes dades arribessin a generacions posteriors, només cal recordar que
fins i tot autors com Bach o Mozart van caure a l’oblit i que la seva memòria i
obres es van rescatar passats els anys, per persones que van estudiar, editar,
publicar i tornar a interpretar les seves obres i van escriure les seves
biografies.
De fet no seria fins a Beethoven que un autor tindria
consciència plena de què una obra musical era allò que sorgit de la seva ment
havia de ser cuidat per ser editat tal com ell l’havia concebut, per preservar
la seva integritat per quan es volgués interpretar, tant durant la seva vida
com quan ja no hi fos viu.
En resum, la tasca que al llarg del temps han
realitzat els investigadors de la música (des de finals del XIX els musicòlegs,
però abans d’ells, els aficionats) que van treballar de valent per rescatar de
l’oblit autors i composicions i molt especialment els editors que deixaven els
manuscrits en condicions de poder ser convertits en partitures, s’ha de tenir
molt en consideració i recordar que una part del nostre patrimoni musical
actual no existiria sense la seva dedicació.
La atribució del Miserere del Vendrell a Joan Badia,
recolzada per altres investigadors
En Joan Cuscó Clarasó (Vilafranca del Penedès, 1971.
Doctor en Filosofia per la UB, especialitzat en Musicologia a la Universitat
d’Alcalà d’Henares; professor d’Estètica, Teoria de l’Art i Història de la
Música a la UB; membre de la Societat Catalana de Filosofia i de la Societat
Catalana de Musicologia, ambdues de l’Institut d’Estudis Catalans), va
escriure el llibre “Els goigs a Sant Fèlix. Música, festa i tradició”
(Publicacions de l’Abadia de Montserrat. 2000. Col·lecció Scripta et
Documenta núm. 61) on també atribueix a Josep Badia i Planas el
Miserere del Vendrell, a més de constatar que una de les versions musicals dels
Goigs de Sant Fèlix a Vilafranca del Penedès és obra del mateix compositor així
mateix cita l’existència d’obres manuscrites seves a l’Arxiu Municipal de
Sitges i a l’Arxiu de Santa Maria de la Geltrú; la qual cosa situa documents
manuscrits de composicions d’aquest autor en un entorn geogràfic proper al
Vendrell.
Què sabem de Josep Badia i Planas?
Al citat llibre, Cuscó ens explica que al llarg de la
seva vida Josep Badia i Planas va ser professor de violí i arpa al Conservatori
del Liceu, i que durant el darrer terç del segle XIX va ser primer violí
de l’orquestra del Liceu i mestre de capella de l’església del Pi; així mateix
explica que va ser autor de nombroses obres i que va ser molt interpretat en
especial en el període de 1860 – 1864. Descriu també la confusió que es va
produir en relació a quina va ser la data de composició de la música dels Goigs
de Sant Fèlix, perquè el text provenia del 1741 i es va creure que la música
també ho era d’aquella data, però Badia la va escriure el 1857.
Què és un miserere?
Tal com va explica Lluís Sintes en la publicació de la
partitura del Miserere del Vendrell, es tracta d’una composició musical.
El Miserere, sigui quina sigui la música que acompanya
el text, té com a base i parteix del
primer versicle del Salm 50 del llibre dels Salm (Salteri) de l’Antic
Testament de la Bíblia (de la Vulgata latina) que es correspon amb el 51 del
llibre dels Salms hebreu (Tehilim) del Tanaj hebreu (l’Antic Testament).
Moltes versions de música per al mateix text
Com es tracta d’un himne litúrgic, ha estat musicat
diverses vegades per autors molt diferents en èpoques també molt diverses. La
versió més coneguda en el catolicisme és la de Gregori Allegri (1582 – 1652),
en part per tota la historia que al voltant d’ell es va produir perquè es
tractava d’una peça que no es podia transcriure (les còpies que hi existien
havien estat autoritzades pel Papa. (Enllaç a article a
musicaantiga.com on trobareu informació ampliada) a més només podia ser
interpretat pel cor de la Capella Sixtina; però
Mozart, sent un jovenet de 14 anys, la va sentir i més tard la va
transcriure de memòria, fil per randa!; i més endavant li va fer alguna
correcció. També es prou coneguda la composició de Josquim Des Prez (1450
– 1521) que per datació es anterior.
Agraïment:
A Joan Solé Border, gran cronista de Vilafranca del
Penedès, a qui sempre puc acudir per trobar el fil de qualsevol fet, historia,
anècdota i referent que em pugui caldre sobre Vilafranca del Penedès i el
Penedès Històric.
Nota:
Si voleu llegir articles de Salvador Arroyo Julivert
us deixo l’enllaç a raco.cat on trobareu
digitalitzats una bona quantitat, molts provinents de les publicacions de
l’Institut d’Estudis Penedesencs, (Miscel·lània Penedesenca i Del Penedès),
institució a qui cal agrair la feina feta des de la seva fundació per tal d’investigar,
preservar i difondre la cultura lligada a l’àmbit geogràfic del Penedès Històric.
CASTELLANO
El Miserere de Viernes
Santo en el Vendrell
El canto del Miserere en la versión
cuya edición se presentó el pasado 25 de marzo, es una tradición nacida hacía
la primera mitad del siglo XX. Al principio se interpretaba durante la
procesión del Santo Entierro, pero hoy se interpreta en el interior del templo,
en el momento en que la imagen del Cristo Crucificado llega al altar mayor de
la iglesia parroquial del Vendrell. Así lo explicó Lluís Sintes Mercadal en la
presentación de la edición.
La publicación presentada recoge la
partitura para voces y acompañamiento y la partichela específica de la parte
del piano, también una breve introducción y las imágenes de los documentos
manuscritos localizados y que Lluís Sintes ha estudiado para poder realizar la
edición.
Un trabajo de estudio y
contraste
Para poder realizar esta publicación
que ha editado el Orgue del Vendrell, con la colaboración de la Iglesia
Parroquial del Vendrell, el Ayuntamiento del Vendrell y la Diputación de
Tarragona, Lluís Sintes ha trabajado con documentos manuscritos y una
recopilación de canto coral en que aparece esa versión del Miserere.
El primer problema:
determinar quién era el autor de la música
Para poder entender el proceso que
tuvo que seguir Lluís Sintes hay que hacer unas reflexiones previas, porque
escribir música, crear una melodía, en este caso a partir de un texto ya
existentes al que la música se ha de adaptar; crear la armonía para que puedan
intervenir diversas voces e instrumentos es tarea de un compositor; valora el
tempo, el ritmo, la escala musical, todo ello será lo que permita llegar a
poder escribirla en una partitura, porque una cosa es crear una melodía y otra
la composición de una obra musical; por ello, si una persona acierta a crear
una melodía y no es compositor, necesitará la ayuda de un compositor que haga
los arreglos para que realmente acabe siendo una composición musical en sentido
estricto.
En el caso del Miserere que nos
ocupa, había partituras manuscritas con anotaciones que la atribuían al padre
Isidre Badia, pero no había habido ningún sacerdote en el Vendrell con ese
nombre, se trataba en realidad de un marinero; sí que había habido durante un
par de años un sacerdote de nombre Joan Badia; pero de ninguno de ellos se
tiene noticias que supieran música. Existía en cambio un Badia que había sido
eclesiástico y músico, alguien de quien si tenía referencia como autor de los
Goigs de Sant Fèlix de Vilafranca (Gozos de San Félix en Vilafranca del
Penedès).
Una vez llegado a este punto Lluís
Sintes completo los datos disponibles con un artículo de Salvador Arroyo i
Julivert (Diari del Baix Penedès, 24 de marzo de 2005) para atribuir la obra a
Josep Badia i Planas (1830 – 1904). (Salvador Arroyo i Julivert, el Vendrell, 1963, ha escrito numerosos
artículos y libros sobre la historia del Vendrell, especialmente en temas de
cultura popular y tradiciones).
Poner en valor y
difundir un patrimonio inmaterial muy apreciado en el Vendrell
Con la edición realizada por Lluís
Sintes de la partitura del Miserere atribuido a Josep Badia i Planas, se
facilita la interpretación y la difusión de esta obra. La edición y publicación
pone al alcance de quien tenga interés en ella la posibilidad de incorporarla a
su repertorio y que pueda ser interpretada también en otras ocasiones y no sólo
con motivo de la procesión del Santo Entierro.
La interpretación del
Miserere en la Semana Santa de 2024
Este año ha sido interpretado por
Joan Güell (tenor), Lluís Sintes (barítono), el Cor-Orfeó parroquial dirigido
en esta ocasión por Albert Solé y por el organista Josep Maria Guitar al órgano
(que es de finales del siglo XVIII).
AMPLIACIÓN DE LA INFORMACIÓN SOBRE LA TAREA Y LA IMPORTANCIA DE LA
INVESTIGACIÓN, LA EDICIÓN Y LA DIFUSIÓN DEL PATRIMONIO MUSICAL
La importancia del trabajo de edición musical
Editar a partir de manuscritos musicales de autores que no están vivos no
es fácil. Muchas de las obras que hoy conocemos, que apreciamos y que hoy son
muy interpretadas habrían desaparecido si no hubiera habido personas que dedicaron
su tiempo y su esfuerzo en estudiarlas, en contrastarlas y en transcribirlas
para que pudieran ser posteriormente impresas.
Las formas de realizar la notación musical
Al inicio de la Edad Media (siglos VI – XVI) la música se consideraba más
bien un arte efímero, se transmitía de manera oral: nacía y moría en el momento
de ser interpretada. Al no estar escrita, se transmitía con alteraciones y con
imprecisiones; como mucho la música litúrgica se transmitía dejando por escrito
un texto (de origen bíblico) con unos signos (neumas) que servían para que el
cantor tuviera una guía de como cantar, no indicaban la altura de la nota ni
tampoco la duración; se parecían en nada a las partituras actuales, ni siquiera
se parecían a lo que habían desarrollado en la Grecia helenística (siglo IV
A.C.) porque en la Grecia clásica se habían desarrollado formas de construir la
música y también formas de hacer las notaciones que indicaban la altura de la
nota y su duración.
Hacia finales del siglo VIII i a principios del IX el Papa quiere unificar el
ritual litúrgico y por tanta también los cantos litúrgicos, cosa que exigía
poder disponer de un sistema más fiables para la transmisión de la música. Ello
haría evolucionar la forma de hacer las notaciones musicales, especialmente a
partir del siglo IX con Guido d’Arezzo, quien estableció el origen de las notas
como las conocemos ahora y también la utilización de líneas horizontales para
indicar la altura de la nota; este sistema fue evolucionando hasta llegar a lo
que hoy conocemos, dejando de lado algunas innovaciones del siglo XX que son
diferentes porque querían dar respuestas a otras formas de composición,
especialmente la música electrónica y que han hecho que surjan formas de
escritura de ciertos compositores como Silvano Bussotti o John Cage, por poner
un par de ejemplos.
Conocer quien escribió una obra no es siempre una tarea fácil
A menudo se cree que siempre se ha sabido quien es el autor o autora de una
obra musical pero no es así.
Durante siglos, en nuestra cultura europea de raíz cristiana, los autores
no firmaban las obras porque se consideraba un acto de orgullo; estuvo mal
vista hasta prácticamente llegar al Renacimiento. Por esta razón muchos datos de autores anteriores
al siglo XV se conocen de manera indirecta y son fruto de estudios muy
posteriores al tiempo en que vivieron; a veces los datos también se conocen
porque escribieron algún libro relacionado con la música y que contenía
composiciones cuya autoría era indiscutible, pero no se encontraban
composiciones firmadas por el autor o la autora.
Incluso en el Renacimiento, cuando ya se firmaban las composiciones y se
escribían en partituras, no había seguridad de que llegaran a las generaciones
posteriores; solo hace falta recordar que autores como Bach o Mozart cayeron en
el olvido y que su memoria y sus obras se recuperaron gracias a persones que
estudiaron la documentación encontrada, la estudiaron, la editaron, la
publicaron y la volvieron a interpretar; además se empezaron a escribir sus
biografías.
De hecho, no sería hasta Beethoven que un autor tendría plena conciencia de
que una obra musical era algo surgido de su mente que había de cuidar para que
fuera editada tal como él había concebido, para poder preservarla en su
integridad para cuando fuera interpretada, tanto durante su vida como cuando ya
hubiera muerto.
La atribución del Miserere del Vendrell a Joan Badia, está respaldada por
las investigaciones de otros estudiosos
Joan Cuscó Clarasó (Vilafranca del Penedès, 1971. Doctor en Filosofía por
la Universidad de Barcelona (UB), especializado en musicología por la
Universidad de Alcalá de Henares; profesor de Estética, Teoría del Arte e Historia
de la Música en la UB; miembro de la Sociedad Catalana de Filosofía y de la
Sociedad Catalana de Musicología, ambas del Institut d’Estudis Catalans),
en su libro “Els Goigs de Sant Fèlix a Vilafranca del Penedès. Música, festa
i tradición” (Publicaciones de la Abadia de Montserrat. 2000. Colección
Scripta et Documenta, núm. 61) atribuye a Josep Badia i Planas el
Miserere del Vendrell antes citado; además de hacer constar que una de las
versiones de los citados Gozos de San Félix, también es obra del mismo compositor;
añade que existen obras manuscritas de dicho autor en el Arxiu Municipal de
Sitges y en el Arxiu de Santa Maria de la Geltrú, lo que sitúa documentos
manuscritos de composiciones de Josep Badia en un entorno geográfico muy
cercano al Vendrell.
¿Qué sabemos de Josep Badia i Planas?
En el citado libro de Joan Cuscó se halla una breve biografía de Josep
Badia. Fue profesor de violín y arpa en el Conservatori del Liceu y durante
el último tercio del siglo XIX fue el primer violín de la orquesta del Liceu
además de maestro de capilla en la iglesia del Pi. Consta que fue autor
de numerosas obras y que fue un autor muy interpretado especialmente entre 1860
y 1864. Describe también que hubo una confusión sobre la datación de su versión
musical de los Gozos de San Félix, debida a que el texto era de 1741 y se creyó
que la música también lo era, pero en realidad la composición de Badia era de
1857.
¿Qué es un miserere?
Como explica Lluís Sintes en la publicación del Miserere del Vendrell; es una composición musical.
Un Miserere, sea cual sea la música que acompaña el texto, parte del primer
versículo del Salmo 50 del libro de los Salmos (Salterio) del Antiguo Testamento
de la Biblia (de la Vulgata latina) que ser corresponde con el salmo 51 del
libro de los Salmos hebreo (Tehilim) del Tanaj hebreo (Antiguo Testamento).
Muchas versiones de música para un mismo texto
Al tratarse de un himno litúrgico se ha musicado muchas veces en diversas
épocas y por diferentes autores. De las
más conocidas la más antigua es de Josquim Des Prez (1450 – 1521) pero la más
popular es la versión musical de Gregorio Allegri (1582 – 1652) en parte por la
historia que la rodea ya que se trataba de una composición que no se podía
copiar y transcribir sin permiso del Papa y que solo podía cantar el coro de la
Capilla Sixtina en fechas muy señaladas; sin embargo un joven Mozart (tenía 14
años) asistió en una de esas ocasiones y posteriormente transcribió de memoria
la pieza; haciendo más tarde alguna
corrección.
Agradecimiento:
A Joan Solé Bordes, gran cronista de Vilafranca del Penedès, a quien
siempre puedo acudir para encontrar el hilo de cualquier hecho, historia,
anécdota o referencia que necesite sobre Vilafranca del Penedès y el Penedès
Histórico.
ENGLISH
The Good
Friday Miserere at El Vendrell
Lluís SintesMercadal has carried out research and analysis to publish the score of this
work in the version attributed to Josep Badia i Planas.
It has been
published by l'Orgue del Vendrell, with the support of the Parish Church of
Vendrell, the Vendrell Town Council and the Tarragona Provincial Council.
Determining
the authorship of the Miserere
Being able to
create a melody is possible even without being a musician, but transforming it
into music requires being a composer or having a composer arrange it so that it
is suitable to be performed by several voices and/or instruments.
The search for
the author of the Miserere, which is performed in El Vendrell on Good Friday,
began with some manuscripts that contained it. Some of them attributed it to a
priest called Isidre Badia, but there had been no priest of that name in the
town. There had been a sailor by that name, but it is not known that he had any
knowledge of music. There had also been a priest by the name of Joan Badia for
two years, who was not known to have any knowledge of music either. The first
deduction was that someone had mixed up data, giving the wrong reference.
The one who
could have written a musical work in that period who was both a priest and a
musician was Josep Badia, who was known to have written one of the musical
versions of the Gozos de San Felix for the town of Vilafranca del Penedès, a
few kilometers from El Vendrell.
Sintes found an
article published on 24th March 2005 in the weekly Diari del Baix Penedès, by
Salvador Arroyo i Julivert, in which he attributed the above-mentioned miserere
to Josep Badia Planas (1830-1904)
Enhancing and
disseminating an intangible heritage that is highly valued in El Vendrell.
Lluís Sintes' edition of
the score of the Miserere by Josep Badia i Planas will facilitate its
interpretation and dissemination.
The performance of the
Miserere at Easter Week 2024
This year the Miserere
was sung by Joan Güell (tenor), Lluís Sintes (baritone), the Cor-Orfeó
Parroquial del Vendrell, directed on this occasion by Albert Solé and with the
accompaniment of the organ (which is from the end of the 18th century) by the
organist Josep Maria Guitart.
A complex work of study and contrast
Publishing a musical composition is no easy task.
Many of the works that we know today, and which
are highly appreciated and performed would have disappeared if someone had not
carried out the task of editing the manuscript texts of the authors.
Often these are works in which the name of the
author is not recorded. As was this case.
In the European culture with Christian roots, it
was not well considered for centuries to sign a composition: it was a sin of
pride. It was not until practically the Renaissance that signing works became
the norm.
In some cases, we have names of authors through
indirect data or because they have written a book that includes music and there
is no doubt about their authorship. We must remember that authors such as
Mozart or Bach were forgotten and were rescued by people who edited, published,
disseminated, and performed their works again. Until Beethoven, there were no
composers with a real awareness that it was their work and that they had to
determine how it should be edited and preserved so that it could be performed
as they had written it, even when he was no longer alive.
Nor did scores exist as we know them today. Early
Middle Ages music was transmitted orally. With time, liturgical texts were
accompanied by signs called neumas to guide the singer; but it was not a
notation that allowed the pitch and duration of the notes to be indicated
(unlike in classical Greece, where the note and its pitch were indicated by a
letter and the duration by a sign). From the end of the 8th and beginning of
the 9th century, the pope wanted to unify the liturgical ritual and chant. The
need to unify the chants led to the evolution of notation systems. Especially
from the 11th century with Guido d'Arezzo, who established the names of the
notes on the European continent and started to use horizontal lines to indicate
the pitch of the notes. The system evolved into what we know today.
The task of editing and disseminating is worthy
of consideration because a part of our current heritage would not exist if this
process had not been carried out.
Determining the authorship of the Miserere
Being able to create a melody is possible even without being a musician but transforming it into music requires being a composer or having a composer arrange it so that it is suitable to be performed by several voices and/or instruments.
An attribution reaffirmed by other researchers
Joan Cuscó Clarasó (Vilafranca del Penedès, 1971,
Ph.D. in Philosophy from the University of Barcelona (UB), specialized in
musicology at the University of Alcalá de Henares; professor of Aesthetics, Art
Theory, and History of Music at the UB; member of the Catalan Society of
Philosophy and the Catalan Society of Musicology; both belong to the Institut
d'Estudis Catalans), in his book "Els Goigs de Sant Felix, festa i
tradició" (The Joys of Saint Felix, festival and tradition)
(Publications of the Abbey of Montserrat. 2000. Scripta et Documenta
Collection, nº 61) that the author of the Miserere that is sung in El Vendrell
on Good Friday is Josep Badia. In addition, it also states that one of the
versions of the Goigs de Sant Felix is the work of the same author, as well as
that there are manuscripts of other of his works in the Arxiu Municipal de
Sitges and the Arxiu de Santa Maria de la Geltrú; all this in a
geographical environment close to Vendrell.
Who was Josep Badia i Planas?
Cuscó explains in his book that Josep Badia i
Planas was a professor of violin and harp at the Conservatori del Liceu and
that during the last third of the 19th century, he was the first violin of the
Liceu orchestra and chapel master at the church of Pi; author of numerous
works; his works were widely performed between 1860 and 1864. Cuscó also explains that there was confusion
concerning the date of creation of the music of the Goigs de Sant Fèlix,
because the text was from 1741 and it was believed that the music was from that
date, but it was from 1857.
What is a miserere?
As Lluís Sintes explains in the publication of
the score, a miserere is a musical composition based on the first verse of
Psalm 50 of the book of Psalms (Psalter) of the Old Testament (Latin Vulgate)
which corresponds to Psalm 51 of the Hebrew Book of Psalms (Tehillim) of the
Hebrew Tanakh (Old Testament).
This verse has been set
to music many times in different epochs. Of the best known the oldest is by
Josquim Des Prez (1450 - 1521) but without doubt, the best known is that of
Gregorio Allegri (1582 - 1652), because his version could not be copied unless
authorized by the Pope and could only be interpreted by the choir of the
Sistine Chapel, on specific dates; but Mozart attended one of the concerts, he
was 14 years old and was able to transcribe it from memory, later he made some
arrangements.
Acknowledgements:
To Joan Solé Bordes, the
great chronicler of Vilafranca del Penedès, to whom I can always turn to find
the thread of any fact, story, anecdote, or reference that has to do with
Vilafranca del Penedès and the Penedès Històric.
0 comments